סיכום הפעילות: המשלחות הישראליות חוזרות מטורקיה

בנצי לייזרוביץ' ונתי קאליש No Comments on סיכום הפעילות: המשלחות הישראליות חוזרות מטורקיה

לאחר מספר ימי פעילות בסיוע באסון רעידת האדמה בטורקיה, המשלחות הישראליות של צה"ל, מד"א, זק"א ואיחוד הצלה שבות היום ארצה. ראשי הארגונים מסכמים את הפעילות בטורקיה

צילום: Erik Marmor/Flash90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לאחר מספר ימי פעילות בסיוע לחילוץ לכודים באסון רעידת האדמה בטורקיה, המשלחות הישראליות חוזרות היום ארצה. בארגונים מסכמים את ימי הפעילות במדינה מוכת האסון.

המשלחת הישראלית הראשונה של מד"א שיצאה לטורקיה על מנת לסייע באיתור, חילוץ וטיפול בנפגעים באזור האסון – התארגנה הבוקר (ב׳) לסיום המשימה ועושה כעת את דרכה חזרה ארצה. במהלך 8 ימים מורכבים הצליחו חברי המשלחת – לחלץ 19 בני אדם מתוך ההריסות – בעודם בחיים.

נציג מגן דוד אדום במשלחת פיקוד העורף, מנהל מחלקת שעת חירום במד״א פראמדיק, סא״ל במי׳ל פליקס לוטן, סיכם את הפעילות באזור האסון וסיפר על פעולות החילוץ בתוך ההריסות – בין המראות הקשים, לסימני החיים ועל הרגע בו בן ה-6 שחולץ רץ לזרועותיו של הסבא.

"כשהגענו לאזור האסון בקרמאנמרש השעה הייתה מאוחרת". משחזר פליקס, "רגעים לאחר מכן כבר נקראתי לסייע לצוותים של פיקוד העורף. הכווינו אותנו להריסות של בניין -בתוכו לכוד ילד קטן. זה היה חילוץ מאוד מסובך, פרצנו מהמרתף לתוך דירה שהייתה מעליו, שם נמצא הילד. דרך החללים שפרצנו הצלחנו לחלץ את הילד ואחרי שבדקתי אותו הבנתי שהוא נמצא במצב מעולה מבחינה רפואית. זה היה משמח מאוד, אבל שום דבר לא הכין אותי לרגע שבו הוא רץ יחף לסבא שלו שחיכה לו בחוץ. אני לא זוכר שהלכתי לישון בכלל בימים הראשונים״, מספר פליקס, ״היינו בשטח ספציפי וכל הכוח עבד על מעט מאוד שעות שינה ואוכל – לא כי לא היה, אלא כי אין זמן לאכול ואין זמן לבזבז. עברנו ממקום למקום, מבניין לבניין ובשלב מסוים אנחנו מתחילים חילוץ ארוך מאוד – שני אנשים שנלכדו תחת ההריסות של אחד הבניינים.״

שעות לתוך אותו חילוץ מורכב, פליקס מקבל הודעה שיש חילוץ נוסף – אישה שזוהתה תחת ההריסות לא רחוק משם ונמצאת במצב מורכב מאוד. ״הרופא של יחידת החילוץ ביקש עוד איש רפואה בכיר איתו כדי לקבל החלטות ואני מגיע לשם במהירות. הרגל של האישה, בת 27 לכודה בצורה מורכבת תחת ההריסות ואנחנו מתלבטים אם לבצע כריתה על מנת לחלץ אותה. הזמן פועל לרעתנו, אחרי התייעצות עם קצין חילוץ אנחנו מקבלים החלטה שלא כורתים את הרגל וממשיכים בשיטת חילוץ שונה. השיטה הזו מתחילה לעבוד ואחרי שעה אנחנו מצליחים לשחרר את הרגל בלי לכרות אותה. האישה הייתה בחלל מאוד צר וצפוף, מאוד קשה לזוז שם, אבל שעה נוספת עברה והצלחנו לחלץ אותה החוצה בחיים".

האישה חולצה ופונתה לקבלת טיפול רפואי. דקות לאחר מכן פליקס נקרא לחזור לאתר הראשון – זה שעדיין מתבצע בו חילוץ. ״היינו באמצע הערכת מצב ופתאום רצים אליי ואומרים לי שצריך את העזרה שלי באתר הקודם אחרי שהצוותים פרצו פנימה – לבצע הערכה וטיפול רפואי כי הצוותים זיהו סימני חיים. אני נכנס לתוך ההריסות ולבסוף מגיע לאדם כבן 60 שאכן היה בהכרה, ביצעתי בדיקות רפואיות וכשהבנתי שזה אפשרי – יחד עם הצוות התחלנו לחלץ אותו החוצה כשהוא בהכרה.״

"הייתה עבודה מדהימה והצלנו המון נפשות חיים, אבל היינו שמחים להציל הרבה יותר. אני חוזר לארץ כדי לסייע ולהבין כיצד ניתן להיערך וליישם את דרכי הטיפול כאן בטורקיה בשבוע האחרון, אם חלילה יקרה אסון בסדר גודל כזה במדינת ישראל" כך פליקס.

מתנדבי זק"א במשלחת הישראלית לאסון רעידת האדמה בטורקיה מסכמים גם הם את פעולות החילוץ, הטיפול בכבוד המת והצלת החיים באתרי ההרס המורכבים, לאחר שישה ימים של פעילות מסביב לשעון.

חיים אוטמזגין מפקד צוות זק"א במשלחת לאסון רעידת האדמה בטורקיה, אמר: "מתנדבי זק"א מישראל ומדרום אפריקה פעלו יחד כתף אל כתף עם חיילי יחצ"א של פיקוד העורף. במשמרות של 24 שעות עבדו המתנדבים ללא הפסקה בכמה אתרי הרס במקביל. המשלחת הצליחה במשימתה ומתנדבי זק"א יחד עם פקע"ר זכו לחלץ ולהביא לקבר ישראל את גופותיהם של ראש הקהילה היהודית באנטקיה ואשתו, שנהרגו באסון הקשה. המשלחת חילצה 19 ניצולים בחיים ולאחר שחלף הזמן והסיכוי למצוא ניצולים נוספים בין החיים קטן מאוד המשלחת השיגה את מטרותיה ושבה לישראל".

חיים וינגרטן ראש אג״מ זק״א: "מתנדבי זק״א מישראל ודרום אפריקה חברו למשלחת פקע"ר במסגרת שת"פ ההדוק בארץ ובחו"ל, במטרה לסייע באיתור הנעדרים, חילוץ גופות ההרוגים ומתן סיוע לנפגעים. אלו מתנדבים מסורים עם נסיון רב בחילוץ וטיפול בזירות אסון ובכבוד המת. המתנדבים עבדו יום וליל יד ביד עם חיילי היחצ"א של פקע"ר כדי להציל כמה שיותר אנשים בחיים. אני גאה במתנדבי זק"א שהותירו את משפחתם בארץ ודרום אפריקה ונסעו להציל את מי שניתן להציל, ולכבד מה שנותר".

דובי ויסנשטרן מנכ״ל ארגון זק״א, אמר: "זק"א כגוף הצלה וארגון בינלאומי המוכר על ידי האו"ם, רואה חובה מוסרית להיחלץ ולהעניק סיוע גם לעמים אחרים באירועי אסון, זאת כחלק ממטרות ארגון זק"א, לקדש שם שמים ושם ישראל בעולם".

 

גם באיחוד הצלה מסכמים את הפעילות בטורקיה ושבים לישראל. לאחר שסייעו בחילוצם של 15 בני אדם (בניהם ילדים), חברי משלחת הסיוע של ארגון איחוד הצלה וחל״צ לאזור האסון בטורקיה, ינחתו בשעות הקרובות בנמל התעופה בן גוריון, בשני מטוסים מצי המטוסים של הפילנתרופית הד״ר מרים אדלסון.

המשלחת, בפיקודו של מתנדב איחוד הצלה רב סרן במיל׳ יוסי כהן, המריאה ביום שלישי שעבר בטיסה מיוחדת של חברת סאן דור מבית אל – על ובתיאום עם משרד החוץ, הביטחון ושגרירות ישראל בטורקיה. במהלך הימים האחרונים, פעלו חברי המשלחת יד ביד עם כוחות פיקוד העורף בעבודות החילוץ בעשרות אתרי הרס בו זמנית, עבדו במרץ מעל ל – 12 שעות ביממה ואף יותר, וסייעו בחילוצם של 15 בני אדם שנקברו חיים תחת ההריסות, בניהם ילדים בגילאי 15,9,7.

המשלחת מנתה כ – 40 מתנדבים, והורכבה מרופאים, פרמדיקים וחובשים מתנדבים של איחוד הצלה, מתנדבי יחידות החילוץ הישראליות (חל״צ) וממתנדבי יחידת חוס״ן (חרום וסיוע נפשי) של הארגון שסייעו רבות לאזרחים באזור האסון. בנוסף הסתייעו חברי המשלחת רבות בטכנולוגיות מתקדמות של מערכות תקשורת מבצעיות ולוויניות, רחפנים קטנים לגישה במרווחים צרים בין בניינים שקרסו, ששידרו לכוחות החרום צילום תרמי לאיתור חום גוף.

אלי פולק, מנכ״ל איחוד הצלה: "בסיוע של שגרירות ישראל בטורקיה ושל משרד החוץ הישראלי, נחתה המשלחת בנמל התעופה הבינלאומי של העיר גאזינטאפ ומשם המשיכה דרומה לכיוון העיר האטאי. מיד עם נחיתתה הקימו חברי המשלחת חפ״ק מיוחד ומרפאות קהילתיות בשטח, העניקו סיוע רפואי ובתיאום עם פיקוד העורף סייעו בחילוץ הלכודים. בנוסף, צוות הלוגיסטיקה של איחוד הצלה, דאג לשנע משדה התעופה בגאזינטאפ לזירת האסון, כ – 10 טון של ציוד רפואי והומניטרי שהטסנו במיוחד מישראל. אני מודה לנציגי משרד החוץ ולצוות שגרירות ישראל בטורקיה ולפיקוד העורף על שיתוף הפעולה המלא במהלך שהות המשלחת בזירת האסון".

אלי ביר, נשיא ומייסד איחוד הצלה: "אני רוצה להודות בראש ובראשונה ולהביע את הערכתי הרבה והערכתם של כלל מתנדבי איחוד הצלה בארץ ובעולם לחברי המשלחת היקרים והמסורים, שבין רגע עזבו את ילדיהם, משפחתם ואת מקור פרנסתם, עלו על מטוס לזירת האסון הנוראית, זכו להציל חיי אדם ולייצג את מדינתינו בכבוד. בנוסף, אני רוצה להודות לד״ר מרים אדלסון, ששוב ושוב נרתמת מיידית לכל בקשת חסד וגם היום מסייעת לנו להחזיר את המתנדבים המסורים מזירת האסון הביתה".

גם המשלחת של צה"ל "ענפי זית" תשוב הערב לישראל, ובשעה 17:30 ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ישתתפו בטקס קבלת פנים למשלחת החילוץ מטורקיה, בשדה התעופה בן גוריון.

 

 

 

 

 

 

 



0 תגובות